Z temného podchodu vznikla barevná oáza: Umění léčí veřejný prostor
Podchod u Fakultní nemocnice v Olomouci, kdysi tmavé a nevlídné místo, se proměnil v příjemnou galerii pod širým nebem. Díky iniciativě komise městské části Tabulový vrch a Olomouc–západ a francouzskému umělci Vincentu Chignierovi dnes prostor září barvami, květinami a symboly naděje.
„Nás k tomu vedla ta prvotní zkušenost z druhého podchodu, který je vlastně na stejné ulici Foerstrova, kdy jsme ho přeměnili stejným modelem,“ uvedl Lukáš Krbeček, předseda KMČ Tabulový vrch. „Rozhodnutí bylo poměrně rychlé a pak jsme hledali jen autora. Jeho zahraniční přesah podle mě přináší něco navíc oproti naší české kultuře.“
Na výtvarném ztvárnění se podíleli i žáci místních škol. Umělec Vincent Chignier přiznal, že čerpá inspiraci přímo z ulic: „Já mám rád, když chodí lidi, chvilku s nimi pokecám. Protože já se inspiruju právě lidmi, běžným životem, historií. Pokaždé někdo něco vykládá – a to je zajímavé.“
Strážníci se vrátili k přechodům: Bezpečnost dětí je prioritou
S nástupem nového školního roku se olomoučtí strážníci opět objevili u přechodů v okolí škol. Jejich dohled pomáhá předejít nehodám, které hrozí zejména kvůli nepozornosti dětí.
„Vidím tady strážníky, že kontrolujou bezpečné přecházení dětí, máme z toho radost. Děcka jsou děcka, takže někdy úplně nepřemýšlí o všech těch věcech a souvislostech,“ řekl jeden z rodičů u ZŠ Svatoplukova.
Mluvčí městské policie Petr Čunderle upozorňuje, že děti bývají myšlenkami stále na prázdninách:
„U dětí je problém, že mnohdy jsou ještě v takzvaném prázdninovém režimu. Nerozhlédnou se, nebo se rozhlédnou na špatnou stranu. Řidiči by si měli uvědomit, že pokud dítě nebo dospělý stojí u přechodu, mají povinnost ho pustit.“
Cyklostezka Hromová propojuje Olomouc s okolními obcemi
Olomouc má novou cyklostezku, která výrazně zlepšuje spojení s obcemi jako Štěpánov, Březce a Chomoutov. Trasa vznikala přes dva roky a měří zhruba 5,5 kilometru. Je pojmenována „Hromová“, inspirovaná Hromovým dubem a zvukem projíždějících vlaků.
„Ta hlavní trasa má zhruba tři a půl kilometru a jedna a třičtvrtě potom ta odbočná větev směrem na Chomoutov,“ vysvětlil Pavel Roubínek, předseda Mikroregionu Šternbersko.
Stavbu financovaly obce, město Olomouc a dotace z IROP a Státního fondu dopravní infrastruktury.
V Olomouci otevřeli novou moderní školu Přichystalova
Moderní základní škola Přichystalova v městské části Nový Svět otevřela své brány. Učební program Začít spolu se zaměřuje na rozvoj kompetencí, kritické myšlení i samostatnost žáků.
„V ČR je už více jak 30 let, je to mezinárodní program, který přináší dětem možnost opravdu moderního vzdělávání,“ popsala ředitelka Hana Kretková. „Chceme je připravit na jejich budoucnost, ačkoliv ještě přesně nevíme, jaká ta budoucnost bude.“
Učitelka Tereza Mrnuštíková přidává konkrétní příklad výuky:
„Máme třeba tematický blok lidské tělo – v rámci toho tématu učíme v českém jazyce, propojujeme to s matematikou, takže počítáme poměry, výšky, rozpětí.“
Rekonstrukce MŠ Baarova přinesla větší kapacitu a moderní vybavení
V městské části Chomoutov byla po rozsáhlé rekonstrukci znovu otevřena mateřská škola Baarova. Škola získala novou přístavbu a navýšila kapacitu o 25 míst. Náklady dosáhly téměř 40 milionů korun, z velké části díky evropským dotacím.
„Máme dokončenou stavební část, zateplení budovy a novou přístavbu,“ uvedl náměstek primátora Miloslav Tichý (ANO). „Hotové je také venkovní hřiště s lavicemi, stolky a pískovištěm.“
Ředitelka Renáta Kopečná ocenila podporu města:
„Modernizace nejen co se týče budovy, ale i pomůcek, určitě přispěje ke zlepšení podmínek pro vzdělávání dětí a také k celkové prestiži naší mateřské školy.“
Zoo Olomouc otevřela novou voliéru Colca pro vzácné kondory
Olomoucká zoo představila novou voliéru Colca, pojmenovanou po peruánském kaňonu. Jejím hlavním lákadlem jsou dva vzácní kondoři andští, kteří zde našli přirozeně působící domov.
„V přírodě se živí mršinami, přirozeně třeba lamy nebo uhynulý dobytek,“ uvedl kurátor ptáků Jan Kirner. „Jsou velice důležití v ekosystému, klíčoví pro čištění planety.“
Primátor Olomouce Miroslav Žbánek (ANO) oceňuje realistické pojetí projektu:
„Kromě technické rekonstrukce se velmi dobře podařilo nasimulovat přirozené prostředí. Edukační charakter voliéry bude atraktivní pro návštěvníky všech generací.“
Ředitel zoo Radomír Habáň doplnil:
„Opravili jsme konstrukci, vyměnili sítě, lana a skálu. Celková částka je spočítaná na 5 milionů korun.“
Šok v Olomouci: Vandal zničil desítky hrobů na hřbitově
Neředínský hřbitov v Olomouci se stal terčem vandalismu. Neznámý pachatel poškodil téměř 50 hrobů. Policie vyčíslila škodu na 400 tisíc korun a zahájila trestní řízení.
„Pachatel vnikl přes plot z ulice Aloise Rašína a poškodil oplocení. Je možné, že jeho cílem nebylo jen ničit, ale i hledat cennosti,“ uvedl Libor Hejtman, mluvčí olomoucké policie.
Zásah zasáhl nejen majetek, ale i city pozůstalých.
„Nešlo o běžný vandalismus ani pokus o loupež. Byl to zásah do osobního prostoru jednotlivců a rodin,“ řekl primátor Miroslav Žbánek (ANO). „Proto se do vyšetřování zapojili i kriminalisté.“
Litovelská ulice v Olomouci je znovu průjezdná – opravy zdržely skryté sítě
Po více než dvou měsících byla v Olomouci znovu otevřena Litovelská ulice. Frekventovaná křižovatka u Palackého, Krapkovy a třídy Svornosti byla kvůli náročné rekonstrukci zcela uzavřena.
„Předmětem rekonstrukce byla komplexní obnova poměrně složité křižovatky, která zahrnuje nejen silniční dopravu, ale i železniční a tramvajovou trať včetně jejich křížení,“ uvedl Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic. Dodal, že železniční část byla stavebně dokončena v plánovaném termínu a od 1. září se na trati obnovil pravidelný provoz.
Na komplikace při rekonstrukci upozornila také Anna Sýkorová, mluvčí Dopravního podniku města Olomouce (DPMO). „Tyto stavební práce jsou poměrně náročné, protože je v dnešní době už velmi neobvyklé, aby v rámci města docházelo ke křížení vlaků a tramvají. Navíc výrobce těchto křížení je prakticky jediná firma v ČR, což celý proces ještě ztěžuje,“ vysvětlila.
Během výluky, která trvala více než dva měsíce, mohli lidé využívat náhradní autobusovou dopravu. Celkové náklady na rekonstrukci dosáhly 40 milionů korun.