Přeložit náš web

St, 24. 9. 2025.

Svátek má Jaromír.

12.1 C
Olomouc
11 C
Prostějov
13.3 C
Přerov
11.9 C
Šumperk
10.9 C
Jeseník
Středa, 24. září 2025.

Svátek má Jaromír.  Dobré odpoledne.

LOUIS: Aurora na UP představila nástroj k rozvoji obecných dovedností při výuce

Jak při výuce na vysokých školách rozvíjet u studentů nejen odborné znalosti, ale také další sociální a „měkké“ dovednosti? Na to se zaměřil týdenní kurz, který se konal na UP pod hlavičkou sítě Aurora a jejího spin-off projektu Euridice. Účastníci se seznámili s výukovým nástrojem LOUIS, který pomáhá upravit sylabus předmětů tak, aby studenti získali kompetence, jako jsou kritické myšlení, interkulturní znalosti, čtení s porozuměním nebo řešení problémů.

Nejen odborné vědomosti, ale i další osobnostní a akademické kompetence často rozhodují o úspěšnosti při studiu a práci. Na samostatný předmět, věnovaný jejich rozvoji, ale často nezbývá prostor. V rámci sítě Aurora proto vznikl nástroj LOUIS (Learning Outcomes in Universities for Impact in Society), který pomáhá vyučujícím explicitně vymezit výsledky učení v oblasti obecných kompetencí a zakomponovat do výuky odborných předmětů takové postupy a aktivity, jež nejlépe umožní dosažení těchto cílů a přinesou také pozitivní společenský dopad.

„Učím ústavní právo a potřebuji, aby studenti dovedli efektivně řešit problémy v oblasti ústavního práva. Já sám však nejsem odborníkem na kompetenci řešení problémů, už několik let proto využívám LOUIS, který mně i studentům pomáhá rozvíjet tyto dovednosti spolu s kritickým myšlením nebo komunikací, ale také s přesnějším zaměřením zpětné vazby,“ vysvětlil Maxim Tomoszek z Právnické fakulty UP, jeden z garantů a organizátorů kurzu.

Kurz How to increase social impact of your teaching: Using  competence framework to improve your course byl koncipován jako BIP (blended intensive programme). Už v říjnu se 20 vyučujících a expertů na vzdělávání poprvé sešlo online, aby se připravili na fyzický program v Olomouci. Tam se během jednoho týdne seznámili s teoretickými základy kompetenčního rámce LOUIS a jeho přizpůsobením pro různé způsoby výuky. Lektoři představili jednotlivé komponenty rámce, jeho vztah k vzdělávacímu designu a jeho využití při tvorbě výukových materiálů či hodnocení studentů.

„Účastníci měli možnost diskutovat o svých zkušenostech, sdílet příklady dobré praxe a získat individuální podporu. Společně připravovali také osobní ‚akční plány‘, které jim pomohou při implementaci LOUIS do výuky,“ uvedla Markéta Šemberová, Aurora Education Developer a koordinátorka projektu Euridice na UP. Profesor Marco Biondi z Neapolské univerzity představil různé techniky angažované výuky a učení, včetně improvizačního divadla, storytellingu, konceptuálního mentálního modelování či sociálních her.

Nástroj LOUIS hraje důležitou úlohu také v projektu Euridice. Jedním z jeho výstupů bude společný mezinárodní studijní program, přinese však také samostatné kurzy celoživotního vzdělávání. „Nyní jsme právě ve fázi přípravy studijních programů i samostatných modulů. LOUIS je pro nás užitečný, protože definuje 16 klíčových dovedností a umožňuje nám zajistit, aby absolventi našich kurzů i studijních programů získali všechny kompetence potřebné pro orientaci v globální a digitální společnosti,“ řekla Anna Bon, hlavní koordinátorka projektu za VU Amsterdam.

Do Olomouce dorazila také Olena Mykolenko z Charkovské národní univerzity V. N. Karazina. „Naše univerzita má přes 10 000 studentů a v současnosti vyučujeme online. LOUIS nám může pomoci, aby naše výuka byla působivá a atraktivní. Já sama učím, takže se právě věnuji úpravám svého kurzu podle jeho zásad. Líbí se mi, že si společně se studenty řekneme, jakým aktivitám se budeme věnovat a proč, a potom si na konci semestru můžeme vyhodnotit, zda jsme se v konkrétních dovednostech skutečně zlepšili,“ popsala.

„LOUIS slouží jako společný jazyk napříč univerzitami. Umožňuje nám slaďovat podobu studijních programů a zahrnovat do nich výuku obecných kompetencí, a to nezávisle na konkrétní škole, studijním programu i předmětu. Těší mě, že se stejně jako spolupráce mezi evropskými vysokými školami postupně vyvíjí, vylepšuje a že jej využívá stále více vyučujících,“ uzavřela Christina Raab z Univerzity Innsbruck.  

Vzdělávací program ve formátu BIP zakončí ještě závěrečné online setkaní, naplánované na 18. listopadu. Účastníci budou mít možnost vzájemně sdílet a reflektovat, jak se jim daří postupovat v naplňování svých akčních plánů, a identifikovat další budoucí aktivity nebo podporu, které by jim umožnily své plány efektivně naplnit a zprostředkovat hlubší porozumění nástroji LOUIS svým kolegům.

Read More

Z očí do očí: Dialog s občany pokračuje. Každý má možnost říct, co ho v Přerově trápí nebo těší

Dialog, který má smysl. Setkání Z očí do očí, plánované na pondělí 6. října, nabídne občanům jedinečnou příležitost promluvit si přímo...

Univerzita na MEET UPu ocenila dobrovolníky za jejich práci pro druhé

Pomoc sirotkům a uprchlíkům, doprovázení pacientů nebo rozvoj právního povědomí. To jsou činnosti, kterým se po škole či po práci věnují...

Neuteklo vám?

Řekni to hejtmanovi! 38/2025

Ludmila, Zábřeh Dobrý den, pane hejtmane Oklešťku. Jako bývalá učitelka bych na dotaz mladých lidí, kteří pořádají anketu v našem kraji, odpověděla, že bychom se měli zamyslet nad stavem českého...

V Olomouci otevřeli nové zařízení pro dlouhodobou ošetřovatelskou péči

V Olomouci bylo oficiálně otevřeno nové zdravotnické zařízení zaměřené na dlouhodobou ošetřovatelskou péči. Senatorium Olomouc, které...

Policie hledá svědky nehody auta s cyklistou u Lhoty nad Moravou

Policie žádá veřejnost o pomoc při objasnění nehody u Nákla na Olomoucku, která se stala v...

Otevřená radnice 39/2025

Olomouc nabídla lidem odměnu 10.000 korun. A to všem, kteří se ve městě přihlásí k trvalému...

Moje Olomouc 38/2025

Školáci upozornili na riziková místa v Olomouci. Město už podniká konkrétní kroky V rámci projektu „Bezpečná cesta...