Po čtyřech měsících od nehody, při níž na železničním přejezdu u obchodního centra Šantovka v Olomouci vykolejil vlak, začala rozsáhlá oprava. Nehoda si tehdy vyžádala dva zraněné a způsobila škodu vyčíslenou na 16 milionů korun. Podle vyšetřovatelů byla pravděpodobnou příčinou technická závada na kolejovém křížení.
Bezprostředně po dubnovém incidentu proběhla pouze provizorní oprava, která umožnila omezený provoz. „Došlo ke snížení rychlosti přejezdu tramvají, protože kvůli provizoriu nebylo možné zachovat původní parametry,“ uvedla Anna Sýkorová, mluvčí Dopravního podniku města Olomouce (DPMO).
Nyní začala komplexní rekonstrukce, která zahrnuje kompletní výměnu poškozeného kolejového křížení. Na pracích se podílí Správa železnic společně s olomouckým dopravním podnikem. „Na začátku srpna bylo poškozené křížení odstraněno a probíhají přípravné práce pro instalaci nového,“ doplnil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Zhotovení náhradního dílu trvalo několik měsíců, jelikož jde o specifický prvek vyráběný na zakázku. „Každé kolejové křížení je unikátní, protože závisí na konkrétním úhlu napojení tramvajových a železničních kolejí. Firem, které se na tuto výrobu specializují, není mnoho,“ vysvětluje Sýkorová.
Náklady na samotný materiál činí přibližně 4,4 milionu korun, které si obě instituce rozdělí rovným dílem. Správa železnic navíc financuje další stavební práce v hodnotě kolem jednoho milionu korun.
Uzavírka přejezdu bude trvat do konce srpna a dotkne se nejen automobilové dopravy, ale také městské hromadné dopravy. Tramvajové linky číslo 3 a 5 nemohou zajíždět k zastávce „ U Kapličky“, a jsou nahrazeny autobusovými spoji. „Dopravu zajišťují linky 14, 16, 17 a 28. U linek 17 a 28 jsme navíc rozšířili obsluhu o zastávku Zikova,“ doplňuje Sýkorová.
Přechodné komplikace však neomezují pouze oblast Šantovky. Cestující se v současné době nedostanou ani tramvají do Neředína, kde probíhá další oprava železničního přejezdu u stanice Olomouc-město.