Týden pro Digitální Česko letos zamířil také do Pevnosti poznání, která si pro nejmladší návštěvníky připravila hravou, ale zároveň edukativní formu výuky zaměřenou na moderní technologie. Pomocí animací a robotických dílen se děti učily nejen základům digitálních dovedností, ale také třeba tomu, jak rozpoznat příznaky cévní mozkové příhody.
V hlavní roli byly postavičky zvané „fast hrdinové“ – Bručoun, Mluvilek a Tvářil. Právě ty pomáhají dětem zábavnou formou pochopit vážnost cévní příhody a naučit se, jak ji včas rozpoznat. „Každá postava představuje jeden z příznaků – například potíže s mluvením nebo pokles mimiky. Děti si to pak snáze zapamatují a v případě potřeby dokážou reagovat,“ vysvětluje lektorka Jana Navrátilová.
Součástí programu byla také možnost vytvořit si vlastní animovaný film. Děti se učily pracovat ve skupině, rozdělit si role a ovládat techniku – od režie přes pohyb postav až po fotografování jednotlivých snímků. „Každý má v týmu svoji úlohu – někdo režíruje, jiný pohybuje figurkami a další ovládá fotoaparát. Tím se učí spolupracovat a zároveň si osvojují principy animace i práce s digitální technikou,“ doplňuje Navrátilová.
Důležitou součástí programu byly i ukázky z oblasti robotiky. V nedalekém UP-Labu si malí návštěvníci mohli vyzkoušet práci s různými typy robotů – například robota ovládaného tabletem, který umí kreslit, nebo robota reagujícího na světlo a zvuk. „Cílem je přiblížit dětem principy automatizace a programování. Pracujeme třeba se Skrečem – jednoduchým nástrojem, který slouží jako vstupní brána do světa algoritmizace,“ uvedl lektor Ondřej Krčma.
Týden pro Digitální Česko je největší vzdělávací akcí svého druhu v republice. V letošním roce probíhal od 8. do 14. září a zaměřil se na tři hlavní oblasti: digitální budoucnost práce, technologie zítřka a dostupný digitální svět pro všechny. V loňském roce se do programu zapojilo přes 130 partnerů a více než 200 akcí proběhlo ve 48 městech po celé zemi.
Zapojení Pevnosti poznání do tohoto projektu tak podtrhlo její dlouhodobou snahu přibližovat vědu, zdraví i technologie srozumitelným a zážitkovým způsobem napříč generacemi.