Olomouc rozšiřuje síť radarů. Cílem je bezpečnější doprava a ochrana chodců
Olomouc pokračuje ve snaze zvýšit bezpečnost na svých silnicích. Od 1. listopadu začnou fungovat další dva radary – jeden v Jižní ulici ve Slavoníně, druhý v ulici Slavonínská. Obě místa patří mezi frekventované lokality, kde si obyvatelé dlouhodobě stěžovali na příliš rychlou jízdu řidičů. „Tady se jezdí opravdu rychle a přechází tu spousta dětí, které chodí na fotbal. Radar tady určitě pomůže,“ říká paní Andrea z Olomouce, která bydlí poblíž nově instalovaného zařízení.
Podle primátora Miroslava Žbánka (ANO) radnice na podněty občanů reaguje systematicky: „Dlouhodobě se snažíme vyhovět lidem, kteří žijí v nejvytíženějších lokalitách. Pokud je zjevné, že tam dochází k překračování rychlosti, chceme jednat,“ uvedl primátor.
Nová měřicí zařízení vznikla po důkladné analýze dopravní situace a ve spolupráci s komisemi městských částí a Městskou policií Olomouc. „V samotných lokalitách probíhalo měření intenzity provozu i zkušební testy. Až poté bylo potvrzeno, že radary mají smysl,“ doplnil mluvčí městské policie Petr Čunderle.
Radary už prokázaly účinnost
První radary byly v Olomouci instalovány už v roce 2024 – ve Chválkovicích, Chomoutově, na Přerovské a na Okružní ulici. A výsledky mluví jasně: systém pomohl zklidnit dopravu i zlepšit bezpečnost chodců.
Například radar na Přerovské ulici loni v létě zachytil přes 2 200 přestupků za jediný měsíc. Celkově čtyři dosud fungující radary odhalily už zhruba 33 tisíc případů překročení povolené rychlosti.
„Největší zpětnou vazbou je, že v těchto ulicích se opravdu zklidnila doprava. Lidé mají menší strach přecházet přes silnici, protože řidiči zpozorněli,“ doplňuje primátor Žbánek.
Prioritou je ochrana života, ne vybírání pokut
Město zdůrazňuje, že radary nejsou nástrojem pro výběr pokut, ale především prevencí. „Nemůžeme říkat, že nebudeme ‚buzerovat‘ řidiče. Taková slova ztrácí váhu ve chvíli, kdy dojde k tragické nehodě,“ upozorňuje primátor a dodává, že bezpečnost chodců – především dětí – má vždy přednost.
Podle vedení města budou o případných dalších lokalitách rozhodovat až výsledky dopravních analýz. „Nechceme mít město protkané radary. Cílem je, aby každý řidič, který udělá chybu, příště zpomalil a pravidla už dodržoval,“ uzavírá Žbánek.
Olomouc tak pokračuje ve své dlouhodobé strategii zklidňování dopravy. Nové radary mají pomoci ochránit nejen chodce, ale i samotné řidiče – a přispět k tomu, aby se město stalo bezpečnějším místem pro všechny.
