Rekonstrukce Polské ulice v Olomouci se blíží do finále
Jedna z jvytíženějších dopravních tepen v Olomouci – Polská ulice – prochází rozsáhlou rekonstrukcí. Práce, které začaly letos v létě, jsou již ze dvou třetin hotové. Denně tudy projede až 300 autobusů a tisíce osobních aut. Modernizace si klade za cíl zlepšit bezpečnost a plynulost dopravy v této frekventované oblasti.
Hotové jsou zastávky i část chodníků
„Jsou hotové už dvě autobusové zastávky, položeny části chodníků, obrubníky a proběhly přeložky inženýrských sítí,“ uvedl Marek Drešr, vedoucí odboru investic olomouckého magistrátu. Aktuálně se stavebníci připravují na pokládku asfaltového povrchu a finální úpravy vozovky a chodníků.
Ulice je pro osobní dopravu zcela uzavřená, přesto někteří řidiči zákaz vjezdu nerespektují. Výjimku mají pouze městské autobusy, které trasu nadále využívají.
Nový tvar křižovatky i bezpečnější přechody
Rekonstrukce se netýká pouze samotné Polské ulice od železničního přejezdu po přechod u Galerie Šantovka, ale zasáhne i křižovatku s Rooseveltovou ulicí. Ta získá nový tvar a zejména bezpečnostní prvky.
„Museli jsme vyřešit nevyhovující přechod pro chodce. Nově vzniká bezpečnostní ostrůvek uprostřed křižovatky a došlo také k úpravě cyklopřejezdů,“ doplnil Marek Drešr.
Změny zlepší propojení pro cyklisty přijíždějící ze Smetanových sadů, kteří nově bezpečně přejedou přes Rooseveltovu ulici. Právě zvýšení bezpečnosti cyklistů a chodců bylo hlavním motivem rekonstrukce.
Impuls vzešel i z projektu „Bezpečná cesta do škol“
Podle primátora města Miroslava Žbánka (ANO) byly úpravy dlouhodobě plánovány a navázaly mimo jiné na výsledky projektu Bezpečná cesta do škol. Průzkumy mezi dětmi a rodiči označily právě tuto oblast jako nebezpečnou.
„Funkční, ale zastaralý přechod pro chodce neodpovídal současným normám. Nešlo tedy jen o opravu vozovky, ale o celkové bezpečnostní řešení včetně úprav pro cyklisty,“ uvedl primátor.
Technický stav vozovky byl havarijní
Důvodem opravy byl také špatný technický stav komunikace. Vozovka i autobusové zastávky byly v nevyhovujícím stavu. Nové řešení tak spojuje jak stavební, tak dopravně-bezpečnostní požadavky.
Rekonstrukce za více než 16 milionů korun
Celkové náklady na stavbu přesáhly 16 milionů korun. Městu se podařilo získat téměř 60 % financí z evropských fondů.
„Díky tomu je investice z pohledu městského rozpočtu velmi efektivní,“ dodal Miroslav Žbánek.
Konec prací do konce října?
Stavbaři plánují dokončení rekonstrukce do 22. října, ovšem vše záleží na počasí. „Máme sice náhradní termín, ale do pokládky asfaltu může zasáhnout počasí. I když máme určitou rezervu, komplikace nelze zcela vyloučit,“ upozorňuje Marek Drešr.