Dobrá zpráva pro Olomoučany: Litovelská ulice je znovu otevřená pro veškerou dopravu, včetně městské hromadné. Po dvou a půl měsíce trvající rekonstrukci se tak zjednoduší cestování mezi Neředínem a centrem města, které bylo dosud možné jen oklikou nebo výlukovým autobusem.
Velká rekonstrukce důležité křižovatky
Důvodem uzavírky byla komplexní oprava frekventované křižovatky ulic Litovelská, Palackého, Krapkova a třída Svornosti. Práce zahrnovaly nejen silniční infrastrukturu, ale i rekonstrukci železniční a tramvajové trati.
„Předmětem byla celková rekonstrukce poměrně složité křižovatky, zahrnující rovněž železniční a tramvajovou trať včetně jejich křížení. Samotná železniční část byla stavebně dokončena v termínu a od 1. září se na trati obnovil pravidelný provoz,“ uvedl Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic.
Neobvyklé křížení tramvají a vlaků
Rekonstrukce si vyžádala pečlivé plánování a spolupráci několika subjektů – Správy železnic, Dopravního podniku města Olomouce a Správy silnic Olomouckého kraje.
„Taková křížení jsou dnes už velmi nestandardní. V rámci měst není běžné, aby se zde křížily tratě pro tramvaje a vlaky. Tyto systémy navrhuje a vyrábí prakticky jediná firma v České republice, takže jde vždy o komplikovanou záležitost,“ vysvětlila Anna Sýkorová, mluvčí DPMO.
Nepředvídatelné komplikace prodloužily uzavírku
Ačkoliv se Litovelská měla otevřít už na začátku září, práce se protáhly o dva týdny. Příčinou byly nepředpokládané nálezy v podloží, například nezdokumentované inženýrské sítě a propustky, které bylo nutné zohlednit v projektu.
„Tyto nálezy v silniční části zkomplikovaly obnovení dopravy. Byly zde inženýrské sítě, kanalizace a další zařízení, které nebyly uvedeny v dostupné dokumentaci,“ dodal Gavenda.
Návrat tramvají i zastávky zpět
Během výluky museli cestující do Neředína využívat náhradní autobusovou dopravu, která však měla delší trasu a vynechávala některé zastávky. Nyní se tramvaje vrací na své původní trasy, včetně zastávky U Zlaté koule.
„Objízdná trasa byla delší a dočasně se vynechávaly některé zastávky v bezprostřední blízkosti přejezdu. Nyní už je provoz opět v plném rozsahu,“ potvrdila Sýkorová.
Investice do infrastruktury i pohodlí cestujících
Celkové náklady na opravy dosáhly zhruba 40 milionů korun. Vedle rekonstrukce samotné křižovatky proběhla také modernizace železniční stanice Olomouc-město.
Díky této investici bude doprava bezpečnější, plynulejší a komfortnější – jak pro řidiče, tak pro cestující MHD.