Ulice, historické památky i méně známá zákoutí Prostějova se na tři dny proměnily v otevřenou galerii. Od 2. do 4. října se zde konal pátý ročník Festivalu současného umění Prostějov (FSUP). Letos s ústředním tématem „aktualizace“ nabídl bohatý program zahrnující výstavy, umělecké intervence ve veřejném prostoru, performance i diskuse s tvůrci.
Kurátor a zakladatel festivalu Míra Macík vysvětluje, že zvolené téma se propisuje napříč celým festivalem. „Je to vidět asi na více výstavách, ale ta, co to téma odráží nejvíce, je výstava Tomáše Kurečky na Špalíčku. Kurečka – podobně jako v minulosti Marek Tera – pracuje se sbírkovými předměty z muzea a kombinuje je s vlastní tvorbou ze studia,“ říká Macík.
Osobní prostor jako umělecké gesto
Výraznou tváří letošního FSUP se stala Marie Tomanová, česká fotografka žijící a tvořící v New Yorku. V Muzeu a galerii v Prostějově představila velmi osobní výstavu inspirovanou svým návratem z USA do rodného Mikulova. „Prezentuje svůj pokoj v Mikulově, tak jak ho našla po návratu z New Yorku. Osobní předměty propojuje se svou identitou – návštěvníci zde najdou deníkové zápisky, fotografie, ustřižené vlasy nebo svatební šaty, ve kterých se vdávala její maminka, a později i ona sama,“ uvedla Renata Janečková, tisková mluvčí muzea.
Tomanová, absolventka brněnské FaVU, je známá svými syrovými a autentickými portréty mladé generace, které publikovala například v The New York Times nebo Vogue. Její instalace tak podle pořadatelů přirozeně oslovuje zejména mladé publikum. „Festival cílí na mladou generaci, protože současné umění často právě s ní komunikuje nejpřirozeněji. A to se perfektně doplňuje s tvorbou Marie Tomanové,“ doplnila Veronika Hrbáčková, ředitelka Muzea a galerie v Prostějově.
Umění napříč městem
Festival se rozprostřel do několika lokací v Prostějově. Kromě hlavní budovy muzea a výstavního prostoru Špalíček se program odehrával také v kině Metro 70, zámečku Josefa Kolaříka, Kulturním klubu Duha, Prostějovském zámku, ale i na méně tradičních místech, jako je botanická zahrada či kolumbárium na městském hřbitově. „Tyto prostory nám umožňují pracovat se současným uměním v širším kontextu města a zároveň jej přiblížit i těm, kteří by běžně do galerie nezamířili,“ doplňuje kurátor Macík.
Festival skončil, výstavy pokračují
Ačkoliv samotný festival skončil, některé výstavy zůstávají přístupné i nadále. Instalaci Tomáše Kurečky ve Špalíčku mohou návštěvníci zhlédnout až do 9. listopadu 2025. Výstava Marie Tomanové pak zůstane otevřená až do 4. ledna 2026.