Projekt E-Bezpečí Pedagogické fakulty UP připravil novou vzdělávací počítačovou hru Samova dobrodružství I: Trable ve škole. Hra je určena především žákům a žákyním základních škol. Zábavnou a interaktivní formou je zdarma seznamuje se základy online bezpečnosti. Zároveň učí, jak se správně chovat v digitálním prostředí. Za necelý týden si ji zahrálo více než tisíc hráčů.
Hra s názvem Samova dobrodružství I: Trable ve škole nabízí dětem příběh, v němž se hráči ocitají ve škole, kterou napadly počítačové viry a další digitální hrozby. Jejich úkolem je pomoci hlavnímu hrdinovi
Hra se tak zaměřuje na klíčová témata online bezpečnosti: tvorbu a ochranu silného hesla, dvoufázové ověření, biometrické zabezpečení, antivirovou ochranu a obranu proti malwaru, rozpoznávání phishingu, bezpečné chování na sociálních sítích či význam digitální stopy a rizika spojená se sdílením. Hráči v ní postupně procházejí jednotlivými úrovněmi, setkávají se s příšerkami, bojují s nepřáteli, luští hlavolamy, řeší interaktivní úkoly, sbírají diamanty a otevírají truhly s otázkami či kvízy. Součástí hry jsou i dialogy s NPC postavami, interakce s předměty a logické výzvy.
„Vycházeli jsme z toho, že žáci a žákyně tráví velké množství svého volného času právě hraním počítačových her. Nyní si mohou zahrát něco, co je nejen baví, ale i vzdělává a učí důležitým dovednostem. Je pro nás zásadní, aby se žáci začali učit o online bezpečnosti již v nízkém věku, kdy si vytvářejí první digitální návyky. Jsem potěšen, že si naši hru za první necelý týden už zahrálo více než tisíc hráčů,“ sdělil autor hry Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-Bezpečí a ředitel Institutu výzkumu a vzdělávání v oblasti digitálních technologií a kybernetické bezpečnosti PdF UP.
„Je pro nás zásadní, aby se žáci a žákyně začali učit o online bezpečnosti v nízkém věku, tedy v době, kdy si vytvářejí první digitální návyky.“ Kamil Kopecký, autor hry z PdF UP.
Podle kpt. Ondřeje Pence z Policejního prezidia České republiky je prevence kybernetických hrozeb již nedílnou součástí vzdělávání celé populace.
„Jedna z nejobtížněji zasažitelných cílových skupin jsou děti. Najít poutavou formu vzdělávání dětí v ne úplně jednoduchých tématech, o kterých si navíc myslí, že je dokonale znají, není vůbec jednoduché. Samova dobrodružství využívají velmi oblíbenou cestu, jak děti nenudit a edukovat zároveň. Zábavná hra, v níž Sam zachraňuje svou školu plnou zdivočelých virů a popletených učitelů zároveň seznamuje děti s hrozbami čekajícími v online světě. Komenský by měl radost,“ zdůraznil.
Za významného pomocníka označila hru i koordinátorka prevence Krajského ředitelství policie Olomouckého kraje kpt. Jiřina Vybíhalová. Uvedla, že Samova dobrodružství je technologickou hračkou, zásadně však může být nápomocno i v tom, že se základy kyberbezpečnosti dostanou do povědomí dětí způsobem, jenž baví, motivuje a mění návyky ve hře i mimo ni.
Samova dobrodružství I: Trable ve škole. Hra vznikla ve spolupráci projektu E-Bezpečí, studia MindCraft a Pedagogické fakulty Univerzity Palackého. Je nabízena zdarma, pro její spuštění stačí internetový prohlížeč. Trable ve škole jsou prvním dílem celé série. Tvůrci totiž plánují řadu pokračování, která se detailněji budou zaměřovat na konkrétní rizikové fenomény digitálního prostředí, kyberšikanu, sexting, závislosti či manipulaci na sociálních sítích. Chybět nebudou také témata spojená s mediální gramotností či umělou inteligencí. Více zde. Hrát lze zde.