Přeložit náš web

Ne, 14. 4. 2024.

Svátek má Vincenc.

20.5 C
Olomouc
20.8 C
Prostějov
19.3 C
Přerov
16.8 C
Šumperk
16.1 C
Jeseník
Neděle, 14. dubna 2024.

Svátek má Vincenc.  Dobrý večer.

Díky filozofické fakultě se vybraní žáci a žákyně ocitli v roli historiků a historiček

Studující katedry historie Filozofické fakulty Univerzity Palackého opět připravili dějepisný zážitkový workshop. V rámci badatelské výuky se společně s žáky a žákyněmi ZŠ Svatoplukova věnovali životnímu příběhu Macha z Hnojic.

Studující a vyučující katedry historie FF UP navštěvují s výukovými programy vybrané základní školy pravidelně, a to v rámci kurzu Trendy v moderní výuce dějepisu. Před několika dny tým budoucích učitelek a učitelů dějepisu z katedry historie FF UP vymyslel pro žáky a žákyně olomoucké ZŠ Svatoplukova zážitkový workshop, zaměřený na životní příběh Macha z Hnojic, který žil v první třetině 15. století. Několikrát během svého života utíkal před vojáky a z vypalovaných měst zachraňoval své dvě vlastnoručně psané knihy. V rámci workshopu žáci pátrali po jeho osudech, zaznamenávali do mapy jeho putování mezi Prostějovem, Litovlí a Šternberkem a nakonec vytvářeli i jeho profil na sociálních sítích a přemýšleli, proč mu knihy byly tak drahé.

„Neboť jak napsala nedávno zesnulá profesorka Libuše Hrabová, díky jejímuž výzkumu rukopisů osudy Macha známe: ‚Kdo jiný než ten, jemuž je psaní a překládání smyslem života, by na útěku z dobývaného města vzal s sebou knihy‘,“ uvedla Radmila Prchal Pavlíčková z katedry historie FF UP, která uvedenou skupinu studujících katedry historie vede. Podle ní odvedli posluchačky a posluchači učitelství dějepisu skvělou práci, a to jak při přípravě workshopu, tak při realizaci se čtyřmi různými třídami základní školy.

„S kolegyní Michaelou Antonín Malaníkovou nás to s nimi i s žáky vybrané školy moc bavilo. Ráda bych poděkovala i ZŠ Svatoplukova, která nás v rámci projektu Den s knihou pozvala,“ dodala.

Badatelská výuka spočívá mimo jiné v tom, že v centru práce stojí nějaká klíčová badatelská otázka, na kterou žáci hledají prostřednictvím své práce se zdroji odpověď. Zážitkové workshopy jsou tak připraveny jako aktivní práce žáků s historickými prameny a různými typy zdrojů. Přímo a intenzivně jsou tak zapojeni do práce, sami svou vlastní činností získávají nové poznání, pracují vlastně jako historikové a historičky, byť s didaktizovanými, tedy pro práci žáků upravenými, prameny. Kladou si výzkumné otázky, na něž hledají odpovědi prostřednictvím kritické práce s prameny.

Read More

V menzách startuje kampaň na podporu zdravého životního stylu

To, co jíme, má dopad nejen na naše zdraví, ale také na životní prostředí. Udržitelná univerzita proto v menzách UP spouští kampaň,...

Jak na Parkinsona. Neurolog Martin Nevrlý o hluboké stimulaci mozku i…

Rozhovor pro Olomoucký deník Read More

Neuteklo vám?

00:06:48

Otevřená radnice 15/2024

Má město možnost při povolování uzavírek přísněji posuzovat a kontrolovat účelnost jejich délky trvání? Uvažuje město Olomouc v následujících letech zrevitalizovat prostor náměstí Hrdinů? Na tyto otázky najdete odpověď v dalším...
00:02:31

Hlavním motivem 59. ročníku AFO je paměť

Filmové projekce a špičkové dokumenty z celého světa, přednášky, diskuse a setkání. To vše letos přinese...
00:00:27

Výstava Hranice poznání představuje výsledky původního výzkumu Hranického krasu

Unikátní výstava v Hranicích odhaluje tajemství Hranické propasti. Prezentuje výsledky výzkumu vědců z Mendelovy univerzity v...
00:05:11

Téma týdne 15/2024

Rada města Olomouce schválila zadání studie, která ukáže, jak řešit celkovou rekonstrukci tramvajové trati v Hodolanech....
00:06:48

Otevřená radnice 15/2024

Má město možnost při povolování uzavírek přísněji posuzovat a kontrolovat účelnost jejich délky trvání? Uvažuje město Olomouc...