Správa železnic spustila rozsáhlou modernizaci železniční trati mezi Kojetínem a Přerovem. Sedmnáctikilometrový úsek se dočká zdvoukolejnění, zvýšení traťové rychlosti až na 200 km/h, výstavby nového mostu přes řeku Moravu a zrušení 14 železničních přejezdů. Investice přesáhne 13 miliard korun.
Jedná se o jednu z největších železničních staveb v historii Česka. Úsek mezi Kojetínem a Přerovem je důležitou součástí koridoru Brno–Přerov a jeho modernizace má zásadní význam pro zrychlení dopravy a zvýšení propustnosti celé trati. „Kdy trať bude plnohodnotně dvoukolejná, pod trakčním vedením, bude mít rychlost až 200 km/h, vybavena ETCS, čili nejvyšší úrovní zabezpečení. No a takovou velkou třešinkou je, že zde zanikne 14 přejezdů a bude postaven nový most přes řeku Moravu v délce více než 120 metrů,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Součástí projektu je také kompletní přestavba mezistaničních úseků a železničních stanic. Zlepší se dostupnost, zvýší komfort cestujících a zkrátí se jízdní doby. „Vznikne nový bezbariérový přístup na železnici, nová budova. Tak proč nebydlet tady a pracovat jinde,“ dodal Svoboda.
Modernizace navazuje na již probíhající práce v úseku směrem k Nezamyslicím. Provoz vlaků je v dané části tratě dočasně nahrazen autobusovou dopravou. Výluka potrvá do poloviny letošního prosince. Samotná modernizace bude probíhat ve více etapách až do konce roku 2028. „Bude prováděna demontáž železničního svršku, sanace železničního spodku, demontáž základů trakčního vedení a následně montáž nového. Poté bude položen nový svršek včetně zaštěrkování a podbití,“ popsal postup prací obchodní ředitel společnosti Subterra Jiří Tesař.
Na financování projektu se podílí Evropská unie a Státní fond dopravní infrastruktury. Celkové náklady přesahují 13 miliard korun. „Tohle je určitě jedna z nejvýznamnějších investic do modernizace českých železnic jako celku. I díky tomuhle úseku se podaří zkrátit dojezdové časy mezi Brnem a Přerovem,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Modernizovaný úsek má být v budoucnu začleněn do plánované vysokorychlostní trati Moravská brána, která spojí Přerov s Ostravou a dál s polskou železniční sítí.