Dálnice D1 mezi kilometry 230 a 246, tedy v úseku mezi Vyškovem a Kroměříží, prochází rozsáhlou opravou povrchu. Stavební práce probíhají v předstihu před očekávaným výrazným nárůstem provozu, ke kterému dojde po zprovoznění posledního nedokončeného úseku D1 u Přerova v prosinci letošního roku.
„Od 19. prosince bude kompletně otevřena dálnice D1 až k polským hranicím. Dopravní proud se pak převede právě na tento opravovaný úsek, a proto je nutné rekonstrukci dokončit ještě letos,“ vysvětlil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.
Povrch dálnice je tvořen cemento-betonovými deskami, které jsou staré zhruba 20 let a vykazují známky opotřebení, jako jsou praskliny a trhliny. Silničáři proto zvolili technologii tzv. blacktoppingu, tedy položení nové asfaltové vrstvy na původní betonový podklad. „Frézovali jsme osm a půl centimetru, provedli očištění a lokální opravy a následně aplikujeme speciální asfaltovou membránu, která brání šíření trhlin z původního povrchu,“ popsal stavbyvedoucí Jakub Lysoněk ze společnosti Strabag.
Během rekonstrukce zůstává dálnice částečně průjezdná v režimu 1+1 pruh. Práce podle ŘSD zlepší nejen komfort jízdy, ale především bezpečnost. Nový povrch obnoví protismykové vlastnosti a připraví trasu na plnou dopravní zátěž.
„Dáváme vozovku, která bude mít plné technické parametry minimálně dalších deset let a zároveň výrazně zvýší bezpečnost i kapacitu dopravy,“ doplnil Rýdl.
Opravy mají být dokončeny nejpozději v první polovině listopadu 2025. Celkové náklady na rekonstrukci jsou odhadovány na 190 milionů korun.