Přeložit náš web

Ne, 5. 5. 2024.

Svátek má Klaudie.

23.1 C
Olomouc
24.2 C
Prostějov
24.9 C
Přerov
22.5 C
Šumperk
21.5 C
Jeseník
Neděle, 5. května 2024.

Svátek má Klaudie.  Dobré odpoledne.

Kdopak by se praxe bál? Pedagogická fakulta nabízí zajímavé workshopy

První dvě debaty připraveného cyklu Kdopak by se praxe bál? ukázaly studentům, ale i zástupcům škol, jak jsou tato setkání potřebná. Diskuze přinesly spoustu zajímavých informací a studentům a studentkám pomohly zmírnit z nastávající praxe ostych či obavu. Už 30. listopadu se uskuteční poslední z připravených workshopů. Registrace je pro zájemce stále otevřena.

Otázky související s praxí, například s její délkou či komplexností, jsou v prostředí pedagogických fakult dlouhodobě velkým tématem. V rámci učitelské přípravy absolvují posluchači a posluchačky svou praxi ve školách s různými očekáváními. Ta se však ne vždy potkají s realitou života dané školy. Nápad, aby se učitelé z praxe, ale nejen ti, setkali se studenty, kteří brzy nastoupí na povinnou praxi do škol, se tak na fakultě setkal se zájmem.

„Podnět vzešel od proděkanky pro studium Radky Dofkové. Poté jsme detailně diskutovali a shodli se na tom, že je naším cílem připravit taková setkání, která budou přínosná pro všechny studenty, na které čeká praxe. Cílem našich workshopů je tedy představit život školy a její fungování jako celku,“ uvedl Tomáš Hubálek, garant cyklu z katedry společenských věd pedagogické fakulty.

První workshop, kterého se zúčastnilo asi padesát zájemců, vedly dvě učitelky druhého stupně, jedna prvního stupně, jedna zastupovala problematiku středních škol a zároveň i školu alternativní, konkrétně waldorfskou. Se studenty hovořily nejen o způsobu přípravy, ale i o formách a metodách práce. Řeč přišla i na vztahové souvislosti, například se debatovalo o tom, jak studenti vnímají cvičného učitele.

„Bylo to velmi přínosné v tom smyslu, že setkání zmírnilo ostych či obavy studentů. Mívají je z toho, že si nejsou jisti, zda budou vědět, co v neznámém prostředí dělat. Hovořili jsme například o tom, jak reagovat, když student během své praxe udělá chybu,“ doplnil Tomáš Hubálek s přesvědčením, že se první workshop vydařil. „Okamžitou odezvou mi bylo, že nikdo ze studentů během debaty neodešel. I v podvečerních hodinách, kdy se jim jistě nabízela celá řada jiných lákadel, aktivně debatovali s učiteli z praxe, za což bych jim rád poděkoval.“

Také druhé setkání, které se již věnovalo specifičtějším situacím, nabídlo studentům hodně informací. K debatě organizátoři workshopu přizvali dvě metodičky prevence, jednu školní psycholožku a jednu výchovnou poradkyni. 

„Naše školství dnes nejde popsat či zobecnit tak, že bychom si jednoznačně mohli říct, co studenty potká a co ne. Současná variabilita činností ve třídách, kterou musí učitel zvládnout paralelně s výukou, je poměrně velká. V tomto workshopu jsme našim studentům chtěli zdůraznit, že ani učitelé ani praktikanti nejsou na všechno ve škole sami. Debata jasně ukázala, že škola je jeden velký tým a že je v něm celá řada lidí, kteří jsou pedagogům nápomocni. Není to tedy jen cvičný učitel, ale například výchovný poradce či školní psycholog,“ přiblížil obsah druhého workshopu garant pilotního cyklu.  

Nejen studenti, ale i učitelé z praxe považují připravená setkání za oboustranně užitečná. „Už to, že fakulta vytvořila prostor pro společné sdílení informací, na které u reálných praxí už není tolik času, považuji za velmi pozitivní. Setkání bylo prostorem, který umožnil sdílet přesvědčení, že učitelské povolání má smysl a je společensky významné a že například jedna konkrétní praxe, kterou provázejí problémy jak na straně školy, tak na straně studentů, neznamená nikdy celkový pohled na učitelské povolání,“ shrnula Lenka Bartošová, učitelka prvního stupně FZŠ Tererovo nám. Olomouc. Za užitečné vnímá i například to, že si studenti mohli upřesnit realizaci školních praxí, že si mohli ujasnit obsah komunikace, která se od nich očekává nejen směrem ke školícím učitelům, ale i k žákům a k vedení školy.

Poslední workshop z cyklu Kdopak by se praxe bál? se uskuteční 30. listopadu. Studenti se ho mohou zúčastnit po registraci zde.

„Doposud se workshopů účastnili především studenti navazujícího studia, které čeká souvislá praxe. Vítáme však všechny zájemce. Debatovat se studenty budou speciální pedagogové i zástupce z pedagogicko-psychologické poradny a společným tématem bude žák, jeho klady i zápory,“ dodal Tomáš Hubálek s tím, že hovořit se tentokrát bude o inkluzi, o práci s nadanými dětmi i například o tom, jak číst zprávu z pedagogicko-psychologické poradny a jak ji přeložit do ‚srozumitelného‘ jazyka a didakticky transformovat její obsah.

[odkaz na zdroj]

Michal Horák: Ještě v patnácti jsem hrál víceméně podle ucha

Autor hitů, v nichž sází na autentický humor a životní situace. Zpěvák s titulem Objev roku v anketě Zlatý slavík 2021, který o rok...

Šest desítek příspěvků o reflexi krajiny v latinskoamerické kultuře. Začalo jubilejní CIELO

Desátý ročník Mezinárodního kolokvia latinskoamerických studií v Olomouci (Coloquio Internacional de Estudios Latinoamericanos en Olomouc, CIELO) s názvem Krajina, archiv, obraz se...

Neuteklo vám?

00:05:03

Téma týdne 18/2024

Město Olomouc se připojilo k oslavám 20. výročí vstupu České republiky do Evropské unie. Bohatý program začal 1. května koncertem Moravské filharmonie. Symbolickou modrou unijní barvou je už také...
00:01:59

V Droždíně si zacvičíte na workoutovém hřišti

V Droždíně si můžete zasportovat pod širým nebem na novém workoutovém hřišti, které je k dispozici...
00:00:34

Turista se poranil v horách. Záchranáři se k němu museli dostat pěšky

Muž se na výšlapu v Jeseníkách poranil. Zasahovat musela letecká záchranná služba. Turista si poranil nohu...
00:05:03

Téma týdne 18/2024

Město Olomouc se připojilo k oslavám 20. výročí vstupu České republiky do Evropské unie. Bohatý program...
00:07:05

Otevřená radnice 18/2024

V Otevřené radnici se vyjadřuje primátor Mirek Žbánek k nepořádku kolem odpadkových košů u hlavního vlakového...